Cause related marketing – 5 firm, które robią to naprawdę dobrze.

< powrót do listy wpisów

Cause related marketing – 5 firm, które robią to naprawdę dobrze.

  Co ma wspólnego cause related marketing ze Statuą Wolności? Sposoby na nietuzinkową synergię firmy komercyjnej i organizacji non-profit? Jak wybrać problem społeczny, którym zajmie się Twój biznes? – odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz w tym artykule.

Jaka jest idea cause related marketing?

Cause related marketing (CRM), czyli marketing społecznie zaangażowany, daje markom przewagę konkurencyjną, która wykracza poza produkt i cenę. Według Sue Adkins, autorki książki „Cause related marketing – who cares wins”, CRM jest działalnością komercyjną, w ramach której firmy i organizacje non-profit tworzą partnerstwa, aby promować wizerunek, produkt lub usługę dla obustronnej korzyści. Idea cause related marketing polega na połączeniu celów ekonomicznych przedsiębiorstwa z celami społecznymi. Marketing społecznie zaangażowany tworzy rozwiązania, które odpowiadają na problemy społeczne, a jednocześnie są związane z celami i zainteresowaniami biznesu.  Jeśli chcesz wziąć udział w zrobieniu czegoś dobrego dla ludzi, bądź świata, a przy okazji wyróżnić swój biznes na tle konkurencji, zwiększyć lojalność klientów i wyniki finansowe, sprawdź, jakie są sposoby na CRM i znajdź najlepszy dla swojej marki.

American Express i Statua Wolności. Skąd wziął się marketing społecznie zaangażowany?

Najprawdopodobniej, pojęcia cause related marketing jako pierwsza w historii użyła marka American Express w 1983 roku.   Dwa lata wcześniej firma prowadziła akcję, której celem było zwiększenie liczby transakcji z użyciem kart płatniczych. Kiedy klient płacił ich kartą, 2 centy zasilały konto partnerskiej organizacji charytatywnej. Kampania zrealizowała cele sprzedażowe, zyskała nowych klientów, a instytucja non-profit, która brała udział w programie, zyskała ponad 100 tysięcy dolarów. American Express dostrzegła, że takie działania mają nie tylko sens dobroczynny, ale też przekładają się na konkretne wyniki finansowe. W 1983 marka zorganizowała kampanię, która wsparła remont Statuy Wolności, w związku z tym (przy okazji) było o niej głośno w ogólnopaństwowych mediach. Każde użycie karty American Express oznaczało przekazanie 1 centa na renowację Statuy Wolności, natomiast za nowego klienta, pozyskanego w czasie kampanii, marka wpłacała na ten sam cel 1 dolara. Kampania trwała przez kwartał, od września do  grudnia i zebrała 1,7 mln dolarów na renowację pomnika. Używanie kart AE wzrosło o 27%, a liczba wniosków o ich przyznawanie o 45%. O poprawie wizerunku tej marki nie trzeba wspominać.

Marketing społecznie zaangażowany i genialny pomysł Danone – „Podziel się posiłkiem”

Cause related marketing z pewnością reprezentuje firma Danone, która zainicjowała powszechnie znany w Polsce program Podziel się posiłkiem. Akcja polegała na fundowaniu ciepłych obiadów dla dzieci z potrzebujących rodzin, a tym samym zwiększaniu społecznej świadomości dotyczącej skali niedożywienia dzieci w Polsce. Firma Danone dedykowała akcji partię produktów oznaczonych logiem programu Podziel się posiłkiem i co roku określała liczbę obiadów, które zasponsoruje. Konsumenci kupujący produkty oznaczone logiem, wiedzieli, że biorą udział w dobroczynnej akcji. Danone organizowała równocześnie razem z Bankami Żywności Ogólnopolskie Zbiórki Żywności oraz wspierała działania lokalnych i małych społeczności – przeznaczała dotacje finansowe na wsparcie projektów zmniejszających niedożywienie dzieci, wspomagających ich rozwój, a tym samym ograniczających społeczne wykluczenie.

Sklep Bambiboo zaprasza do wspólnego sadzenia lasu

Kolejny przykład na marketing społecznie zaangażowany to sklep Bambiboo, w którym kupić można między innymi pieluchomajtki, nawilżane chusteczki i podobne produkty dla dzieci. Firma zaprasza swoich klientów do wspólnego posadzenia lasu.  Akcję opisuje w kilku krokach:
  1. Kupujesz pieluszki i zbierasz punkty.
  2. Wymieniasz punkty na drzewo i dostajesz certyfikat.
  3. My zajmujemy się resztą. Przy pomocy Posadzimy.pl przygotowujemy sadzonkę, znajdujemy odpowiednie miejsce i sadzimy.
  4. Dostajesz maila z lokalizacją Twoich drzew oraz certyfikat nadleśnictwa potwierdzający ich legalność.
Bambiboo to Partner Posadzimy.pl Jeśli chcesz posadzić razem z nimi (i razem z nami!:) las, a przy okazji zrobić zakupy, zajrzyjcie na ich stronę. A jeśli szukasz pomysłu na marketing społecznie zaangażowany dla swojej firmy, odezwij się do nas. Może razem posadzimy kawałek lasu? :)

BP i punkty payback od lat wspierają PAH i inne organizacje 

Kolejny przykład na marketing społecznie zaangażowany to wieloletnia działalność BP. Marka wykorzystuje jeden z typowych dla CRM-u mechanizm, mianowicie „voucher collection scheme”, który polega na tym, że klient zbiera punkty, które może przekazać na wybraną akcję społeczną, w tym na Pajacyka PAH-u, Pola Nadziei, Stowarzyszenie Siemacha, Szlachetną Paczkę czy Akademię Przyszłości. Jeśli często tankujesz na stacjach BP, pewnie dobrze o tym wiesz, a może sam/a wsparłeś/aś już jedną z tych organizacji dzięki punktom payback?

Agencja ZnajdźReklamę.pl i zielony marketing społecznie zaangażowany 

Agencja reklamowa ZnajdźReklamę.pl razem z Posadzimy.pl sadzi drzewa dla każdego partnera, który otrzymuje certyfikat i świadomość, że zazielenił kawałek świata!  To kolejny dobry przykład na marketing społecznie zaangażowany.  – Billboardy, które drukujemy zużywają dużo papieru, a dzięki posadzeniu jednego drzewa można go w pewnym sensie zwrócić środowisku – mówi Paweł Romański, CEO ZnajdźReklamę.pl i pomysłodawca Posadzimy.pl  –  Kiedy posadziliśmy drzewo dla naszego pierwszego klienta i uruchomiliśmy stronę internetową, żeby generować certyfikaty, okazało się, że inne firmy chcą robić to samo – dodaje. Tak też zaczęła się historia naszego zielonego startupu.    ***   A czy Twoja firma prowadzi już działania cause related marketing? Jeśli tak, podziel się w komentarzu, co dokładnie robicie. Chętnie o tym przeczytamy. A jeśli nie, zapraszamy do sadzenia z nami!   Bibliografia Encyklopedia CSR, https://odpowiedzialnybiznes.pl/hasla-encyklopedii/cause-related-marketing/, (data odczytu: 16.11.2021). Panek Owsiańska Mirella, https://sektor3-0.pl/blog/marketing-zaangazowany-spolecznie-czyli-wszyscy-wygrywaja/, (data odczytu: 16.11.2021). Raport Danone 2005, https://odpowiedzialnybiznes.pl/dobre-praktyki/podziel-sie-posilkiem-jak-w-innowacyjny-sposob-integrowac-cele-biznesowe-i-spoleczne-danone/, (data odczytu: 30.11.2021).  

Dysukusja

97513
posadzonych przez nas drzew