Szukasz pomysłów na działania zrównoważonego rozwoju, które naprawdę mają znaczenie i przyciągają uwagę? Jesteś w dobrym miejscu! Przygotowaliśmy bazę pomysłów na te proste i te bardziej skomplikowane eko-działania, które pomogą przygotować strategię CSR i ESG Twojej firmy na 2025 rok.
Co znajdziesz w tym artykule?
-
przykłady kampanii zrównoważonego rozwoju znanych marek z poprzednich lat
-
pomysły na ekologiczne działania na 2025 rok
-
sposoby na stworzenie bardziej ekologicznego miejsca pracy
-
rady, jak zachęcić pracowników do zdrowych nawyków
-
inspiracje na zapewnienie bardziej zrównoważonych produktów.Â
Działania zrównoważonego rozwoju na 2025 rok
Strategia zrównoważonego rozwoju powinna być kompleksowa i obejmować wiele obszarów działalności naszej firmy. Musimy szczególną uwagę zwrócić na wartość naszych działań i stworzenie przemyślanej strategii, by nie wpaść w sidła greenwashingu. Mamy jednak kilka propozycji działań, które mogą wesprzeć zrównoważony rozwój Twojej firmy :)
Zielone Biuro
Jakie zrównoważone działania i praktyki wprowadzać możemy w naszych biurach i miejscach pracy?
- Przejście na elektroniczny obieg dokumentów,
- Korzystanie z papieru i opakowań z recyklingu,
- Wprowadzenie polityki oszczędzania energii - takich jak zautomatyzowanie wyłączania komputerów, światła i urządzeń po godzinach pracy, instalacja energooszczędnego oświetlenia, optymalna regulacja termostatów,)
- Organizacja stanowisk do segregacji odpadów,
- Instalacja filtrów do wody zamiast butelek plastikowych,
- Edukacja pracowników na temat oszczędzania wody,
- Zapewnienie dostępu do informacji o ekologicznych praktykach w toaletach - wiedzieliście, że do całkowitego wysuszenia rąk wystarczy tylko jeden listek papieru? Spróbujcie - wystarczy 13 razy strzepnąć ręce nad zlewem, a resztki wody wytrzeć papierowym ręcznikiem. Całość zajmuje mniej niż 30 sekund!
Eko nawyki wśród pracowników
Jest wiele sposobów na to, by promować zdrowe i ekologiczne nawyki wśród naszego zespołu. Możemy na przykład:
- zachęcać do korzystania z transportu publicznego zapewniając zwrot za bilety na komunikację miejską,
- zaoferować pracownikom opłaconą przez firmę subskrypcję na rowery miejskie,
- zachęcać pracowników do ruchu sadząc dla nich drzewka - to jedna z ciekawszych inicjatyw promujących zdrowe nawyki.
Wchodząc we współpracę z firmą zajmującą się sadzeniem drzew w ramach zrównoważonego rozwoju, możesz zorganizować wyjątkową akcję wśród pracowników sadząc drzewka za pokonane przez nich kilometry pieszo, na rowerze, a nawet konno. W 2024 roku kilka znanych firm podjęło taką inicjatywę we współpracy z Posadzimy.pl, osiągając przy tym fantastyczne wyniki, wysokie zaangażowanie pracowników i większe zasięgi w sieci. Dowiedz się, jak to zrobili i jak zorganizować taką akcję w swojej firmie
Zrównoważone produkty
W większości przypadków prowadząc biznes musimy liczyć się z tym, że zaopatrując się w części i produkty a także wysyłając je do naszych klientów będziemy generować dużo dwutlenku węgla i odpadów. Jest jednak kilka prostych sposobów na to, by ten problem zniwelować:
- Zakup produktów spożywczych od lokalnych dostawców – zmniejszamy tym ilość dwutlenku węgla produkowanego w czasie transportu i wspieramy lokalne biznesy,
- Eko opakowania – możemy też postawić na tworzenie opakowań wielokrotnego użytku, biodegradowalnych lub z materiałów z recyklingu. Na rynku coraz bardziej popularne są również nowe eko-materiały, których wytrzymałość i zalety są coraz lepiej oceniane. Mogą nimi być liście bananowca, opakowania ze skrobi kukurydzianej a nawet opakowania z grzybni!
- Zachęcanie klientów do ponownego wykorzystania z opakowań i produktów – doskonałym pomysłem jest kampania pokazująca, jak na różne sposoby wykorzystać można wybrane produkty, a nawet ich opakowania. Doskonałym przykładem są tu rozpoznawalne na całym świecie butelki Jack Daniels, które chętnie przerabia się na lampki i dekoracje do domu.
- Gospodarka cyrkularna – zamiast jednorazowych produktów, możemy stawiać na tworzenie zamkniętych cykli, w których opakowania i produkty są wielokrotnie wykorzystywane, naprawiane lub przetwarzane.
- Inwestycje w eko-badania i rozwój – świetnym pomysłem może też okazać się przeznaczenie części budżetu na badania nad zrównoważonymi produktami lub procesami produkcji. Dzięki temu firmy mogą wprowadzać na rynek innowacyjne rozwiązania, które minimalizują negatywny wpływ na środowisko.
- Zakupy, które sadzą drzewka – dobrym sposobem na wzmocnienie swoich działań zrównoważonego rozwoju w ramach sprzedaży produktów jest sadzenie drzew. Sadząc 1 drzewko dla każdego klienta czy partnera za dokonanie zakupu o określonej kwocie, czy w ramach akcji promocyjnej, nie tylko wspomoże środowisko, ale zachęci Twoich klientów do podjęcia decyzji i wyróżni Twoje produkty na tle konkurencji.
Najlepsza część? Samo sadzenie możesz zlecić takiej firmie, jak Posadzimy.pl, która zajmie się znalezieniem terenu, specjalistów i posadzeniem Twoich drzew. A do tego jeszcze oferuje możliwość zautomatyzowania procesu na Twojej stronie i wygenerowania personalizowanego certyfikatu za każde posadzone drzewko - zobacz, jak to działa
Wpływ na społeczność
- Organizacja dni sprzątania lokalnych terenów zielonych.
- Udział w programach edukacyjnych na temat ochrony środowiska.
- Sponsorowanie lokalnych inicjatyw proekologicznych.
- Organizacja warsztatów dla społeczności na temat zrównoważonego rozwoju.
- Organizacja konkursów na najlepsze pomysły proekologiczne w społeczności.
Jednorazowe akcje to szybkie i często efektowne działania, które w krótkim czasie mogą przyciągnąć uwagę mediów oraz konsumentów. Choć ich efekty mogą być czasem krótkotrwałe, dobrze zaplanowane akcje mogą stanowić ważny element większej strategii ekologicznej.
Drzewka dla klientów, pracowników i partnerów
Sadzenie drzew – to idealny przykład działań CSR i ESG, które są proste do wdrożenia, ale niosą za sobą ogromne korzyści. Możesz sadzić drzewka:
- by zachęcić pracowników do wzięcia udziału w firmowej akcji,
- wyróżnić swoją firmę na tle konkurencji,
- zachęcić klientów do zakupu, rejestracji,
- budować zaufanie i lojalność klientów, którzy chętniej wracają do firm, które zapewniają pozytywne doświadczenia z interakcji,
- i, oczywiście, by wspierać środowisko!
W Posadzimy.pl sadzimy drzewka w polskich lasach dla firm, które pragną wzmocnić swoje działania ekologiczne i wizerunkowe. Z nami sadzenie drzew może być wyjątkową akcją, która wzbudzi zainteresowanie klientów i partnerów, a przy tym jest banalnie proste: Ty kupujesz na Posadzimy.pl wybraną liczbę drzew, za które od razu możesz generować personalizowane certyfikaty dla firmy, klientów, czy partnerów, a my zajmujemy się całą resztą - od znalezienia terenu, przez konsultacje z leśnikami, aż po posadzenie Twoich drzewek tam, gdzie są potrzebne. Dowiedz się, jak to dokładnie wygląda :)
Chcesz dowiedzieć siÄ™, jak sadzenie drzew może wspomóc TwojÄ… firmÄ™? Daj znać - z przyjemnoÅ›ciÄ… Ci podpowiemy :) kontakt@posadzimy.plÂ
Podsumowanie
Rok 2025 przyniesie wiele nowych możliwości w zakresie ekologicznych działań CSR i ESG. Zarówno jednorazowe akcje, takie jak sadzenie drzew czy dni bez plastiku, jak i długotrwałe działania, np. certyfikacja neutralności węglowej czy wprowadzanie eko-opakowań, mogą stać się ważnym elementem strategii firm. Warto postawić na konsekwencję i integrację ekologicznych działań na każdym etapie działalności przedsiębiorstwa, co przyczyni się nie tylko do poprawy wizerunku, ale także realnej ochrony środowiska.
Każda firma, niezależnie od wielkości, może przyczynić się do zrównoważonego rozwoju, a rok 2025 to idealny czas, by zacząć działać na rzecz przyszłości naszej planety.
Podobne wpisy
Szukasz pomysłów na dziaÅ‚ania zrównoważonego rozwoju, które naprawdÄ™ majÄ...
PRZECZYTAJ WPISSzukasz pomysłów na dziaÅ‚ania zrównoważonego rozwoju, które naprawdÄ™ majÄ...
PRZECZYTAJ WPISSzukasz pomysłów na dziaÅ‚ania zrównoważonego rozwoju, które naprawdÄ™ majÄ...
PRZECZYTAJ WPIS